انجام پارافریز متن و نکات مهم درباره آن

۱۳۹۸-۱۱-۱۳ ۱۵:۳۹:۴۱ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۷|آموزش ها|بدون ديدگاه

بارها این ضرورت به وجود آمده است که بعد از ترجمه یک متن یا برداشت یک متن از سند علمی برای استفاده در سند علمی دیگر این ضرورت به وجود می‌آید تا فرد متن را پارافریز نماید و به این شکل مانع از اتهام به سرقت علمی گردد. در این مطلب قصد داریم به تشریح انجام پارافریز متن و نکات مهم درباره آن بپردازیم. با وب سایت ترجمه مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.

انجام پارافریز متن و نکات مهم درباره آن

بازنویسی متن، بدون اینکه تغییری در معنا ایجاد شود، پارافریز یا نقل بیان نامیده می‌شود. برای پارافریز کردن، باید مطمئن شوید خواننده احساس کند موضوع را کاملا درک کرده‌اید و آن را به درستی انتقال داده‌اید. پارافریز کردن چیزی بیش از جابجایی کلمات است. آنچه مهم است درک ایده‌های شخصی دیگر و بازگویی آن‌هاست. پارافریز کردن با خلاصه‌سازی تفاوت دارد. هنگامیکه در حال خلاصه‌سازی یک متن هستید، صرفاً به بازگویی ایده اصلی متن با واژگان و لغات خود هستید و تمرکز بیشتر بر روی کاهش حجم مطلب است. اما در پارافرایز کردن، هدف ارایه اطلاعات بیشتر درباره ایده اصلی متن است. در پارافریز کردن شما تاکیدی بر کاستن تعداد جملات ندارید و می‌توانید حتی بیشتر از متن اصلی نیز بنویسید.

تماشا کنید: پارافرایز را چگونه انجام دهیم؟

 

در چه شرایطی پارافریز مورد نیاز است؟

 در برخی شرایط، باید از سرقت ادبی اجتناب شود؛ در مقالات آکادمیک، پایان‌نامه‌ها و سایر مقالات مشابه، اطلاعاتی که به مقالۀ اصلی استناد نشده، باید پارافریز شوند.

در چنین شرایطی، از آنجا که منابع عمدتاً مقالات آکادمیک، رساله، بلاگ و متون وب‌سایت‌ها هستند، شخصی که پارافریز را انجام می‌دهد باید در این زمینه متخصص باشد.

چگونه متن مبدا را پارافریز می‌کنید؟

اگرچه اپلیکیشن‌های زیادی برای پارافریز وجود دارد، هیچ کدام آن‌ها جایگزین انسان نیستند. همانند ترجمه. تقاضای فراوانی برای پارافریز متون آکادمیک وجود دارد؛ این خدمات باید توسط مترجم حرفه‌ای یا شخصی انجام شود که به متن مبدا تسلط دارد. در غیر این صورت، خطر سرقت علمی وجود دارد. برای اجتناب از سرقت علمی باید اقدامات زیر را انجام داد:

  • باید بارها متن مبدا را خواند تا پیام آن را درک کرد.
  • هنگام پارافریز کردن، خوب است که اطلاعات منتقل‌شده از یک جمله را به چند جمله تقسیم کنیم.
  • به محض شروع فرایند بازنویسی، هر چقدر کمتر به متن اصلی مراجعه کنید، احتمال درستی فرایند پارافریز کردن افزایش می‌یابد.
  • هنگامی که مترادف کلمات موجود در متن مبدا را به کار می‌بریم، باید مطمئن شویم که معنای مشابهی با واژه‌های موجود در متن مبدا دارند.
  • تا جایی که ممکن است باید کلمات کمتری را از متن مبدا قرض بگیریم. این مرحله مهم است و باید با دقت انجام شود زیرا ممکن است متن مقصد وارد قلمروی سرقت علمی شود.

فاکتورهایی که باید هنگام پارافریز در نظر گرفت

  • لازم نیست اطلاعات بیشتری را نسبت به آنچه در متن مبدا است وارد کنید.
  • به جای تغییر هر جمله، بهتر است روی کل متن مبدا تمرکز کنید.
  • ایده‌های اصلی مطرح‌شده در متن مبدا باید نوشته شوند.

انجام پارافریز متن و نکات مهم درباره آن : ۵ مرحله اساسی برای انجام آن

۱- متن را چندین بار بخوانید تا معنای آن را کاملاً درک کنید.

۲- به مفاهیم کلیدی توجه کنید.

۳- نسخه خود را از متن بنویسید بدون اینکه به اصل نگاه کنید.

۴- متن پافروز شده خود را با متن اصلی مقایسه کنید و  برخی تغییرات جزیی را برای عباراتی که خیلی شبیه هم هستند، انجام دهید.

۵- رفرنس‌‌ها را حتماً ذکر کنید.

انجام پارافریز متن و نکات مهم درباره آن : انواع پارافرایز و مثال‌ها

دو نوع اصلی پارافرایز وجود دارد که عبارتند از:

  • پارافریز یک جمله
  • پارافریز یک پاراگراف

گاهاً نیاز دارید که اطلاعات موجود در یک جمله را پارافرایز کنید. در زیر به ارایه مثال‌هایی پرداخته‌ایم:

متن اصلی: در طول زندگی او، تغییراتی باورنکردنی برای جامعه زنان به وجود آمد، زیرا آنها بیش از گذشته به حقوق خود آشنا شده و آنها را بدست آوردند.

متن پارافرایز شده: او در دوره هیجان انگیز رهایی زنان زندگی کرد.

متن اصلی: سفر به ایتالیا شامل بازدید از توسکانی برای نمونه گیری از غذاهای بسیار لذت‌بخش منطقه است.

متن پارافرایز شده: هنگام بازدید از ایتالیا، حتماً برای تجربه طعم غذاهای توسکانی وقت بگذارید.

متن اصلی: او هزاران کیلو وسایل دورانداختنی دارد.

متن پارافریز شده: او نیاز دارد تا از شر وسائل بدردنخورش رها شود.

گاهاً نیز نیازمند آن هستید که یک پاراگراف را پارافرایز کنید و این مستلزم تلاش بیشتری است زیرا به تغییرات گسترده‌تری نیاز خواهید داشت.

متن اصلی:

در سوپرانوس، این اوباش به همان اندازه  که از طریق دشمنان خود تهدید می‌شوند، توسط دولت فدرال نیز تهدید می‌گردند. در اوایل این سریال، بزرگترین تهدید برای خانواده تونی خانواده بیولوژیکی خودش است. یکی از نزدیکان وی نیز جاسوس FBI است، مادرش با عموی خود تبانی می‌کند تا تونی را مورد ضرب و شتم قرار دهد، و بچه‌هایش نیز سعی دارند فعالیت‌های او را در اینترنت پیگیری کنند تا بلکه سرنخی بدست آورند.

متن پارافریز شده:

در فصل اول سریال “سوپرانوس”، فعالیت‌های تونی که یک اوباش است، بیشتر از سوی نمایندگان دولت فدرال توسط اعضای خانواده بیولوژیکی وی مورد تهدید قرار می‌گیرند. این خیانت خانوادگی چندوجهی است. نزدیکترین دوست و همکار تونی، یک مأمور FBI است، مادر و دایی وی در حال توطئه برای کشتن وی هستند، و فرزندانش برای کسب اطلاعات در مورد فعالیت‌های وی در وب جستجو می‌کنند.

توصیه‌های کاربردی برای انجام پارافریز متن به صورت تخصصی

ممکن است پنج مرحله برای انجام پارافریز ساده به نظر برسد، اما نوشتن متن به روشی متفاوت از نسخه اصلی شده می تواند دشوار باشد. چهار استراتژی زیر می‌توانند شما را در انجام هرچه بهتر پارافریز یاری کنند.

۱- اولین جمله خود را از یک نقطه متفاوت با منبع اصلی شروع کنید.

۲- از مترادف‌ها استفاده کنید (لغاتی که هم معنی هستند).

۳- ساختار جمله را عوض کنید (برای مثال، استفاده از تن صدای فعال یا منفعل).

۴- اطلاعات را به جملات و پاراگراف‌های جداگانه تجزیه کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

متن اصلی:

“But the hearing was about more than Facebook; it exposed a critical turning point as the power, sophistication and potential exploitation of technology outpaces what users, regulators or even its creators expected or seem prepared to handle” (Roose & Kang, 2018, para. 11)

نسخه پارافریز شده:

The hearing made it apparent that the expectations of creators, regulators and users have been rapidly eclipsed by technology in general, not only Facebook. Such technologies now extend beyond what these parties are able to manage, due to their immense influence, potential for exploitation and sophistication (Roose & Kang, 2018, para. 11)
۱- اولین جمله خود را از یک نقطه متفاوت با منبع اصلی شروع کنید.
در مثال بالا می‌توانید مشاهده کنید که پارافریز با معرفی زمینه اصلی شروع شده (the hearing) و به دنبال آن قسمت آخر متن اصلی ذکر شده است: انتظارات سازندگان، برنامه‌ریزان و کاربران. در حقیقت، به اطلاعات کلیدی با روشی کاملاً متفاوت اشاره شده است.
۲- از مترادف‌ها استفاده کنید.
استفاده ازمترادفات بهترین روش تغییر متن در پارافریز است. در مثال بالا از مترادفات زیر استفاده شده است:
“exposed a critical turning point” → “made it apparent”
“outpaces” → “rapidly eclipsed”
“power” → “immense influence
۳- ساختار جمله را عوض کنید.
برای مثال، اگر جمله در متن اصلی با صدای فعال (active voice) ارایه شده است، آن را به صدای منفعل (passive) تغییر دهید. لحن فعال در جمله زمانی است که آن جمله با یک فاعل شروع می‌شود (عنصری که کاری را انجام می‌دهد). وقتی که فاعل در جمله به جای انجام یک عمل، عملی را دریافت می‌کند در این صورت جمله با لحن منفعل نوشته شده است.
technology outpaces what users, regulators or even its creators expected” → “the expectations of creators, regulators and users have been rapidly eclipsed by technology
در این مثال، فناوری فاعل است؛ انتظارات سازندگان، تنظیم کننده ها و کاربران در نقش مفعول جمله هستند. در متن اصلی جمله با لحن فعال نوشته شده است، در حالی که paraphrase از صدای منفعل استفاده شده است و جای فاعل و مفعول عوض شده است.
۴-اطلاعات را به جملات و پاراگراف‌های جداگانه تجزیه کنید.
هرچند در انجام پارافریز تعداد کلمات متن پارافیز شده با متن اصلی تقریباً یکسان در می‌‍آید، اما شاید بتوانید با جملات و کلمات طوری بازی کنید که حتی اندازه متن‌ها نیز متفاوت باشد.
در مثال فوق، یک جمله طولانی به دو قسمت تجزیه شد. برعکس آن نیز می تواند انجام شود، به عنوان مثال اگر متن اصلی از دو جمله تشکیل شده باشد، شاید شما آنها را در یک پاراگراف یا یک جمله ترکیب کنید.

پارافریز کردن متن با خلاصه‌سازی متن متفاوت است

انجام پارافریز عبارت از دروباره نویسی یک متن خاص است که در نتیجه آن متنی تقریباً با تعداد کلمات و اندازه متن اصلی به وجود می‌آید. اما هنگامی که شما در حال گزارش یافته‌های یک پژوهش یا توصیف آن هستید از شما انتطار می‌رود تا اهم وقایع را توضیح دهید و از اضافه گویی بپرهیزید. در واقع کار شما می‌بایست به متنی منتج شود که هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ تعداد کلمات بسیار کمتر از متن اصلی باشد. این تفاوت، مهمترین تفاوت خلاصه‌سازی و پارافریز است.

اجتناب از ارتکاب به سرقت علمی

هنگام پارافریز کردن، باید مراقب باشید که از سرقت علمی جلوگیری کنید. اگر پاراگراف خیلی شبیه به متن اصلی باشد، یا عبارات یا جملات متن اصلی و پارافریز شده خیلی شبیه به یکدیگر باشند در اینصورت رخ داد سرقت علمی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. همچنین، اگر ذکر رفرنس‌ها در متن پارافریز را به درستی انجام ندهید، خطر سرقت علمی وجود دارد.
برای اینکه اطمینان حاصل کنید پارافریز شما خالی از هر شک و تردید سرقت علمی است، می توانید قبل از ارسال مقاله خود، آن را با ابزارهای سرقت علمی چک کنید. جستجوگر سرقت علمی مقاله شما را اسکن می کند و آن را با  پایگاه‌ داده‌های گسترده منابع مقایسه می کند. هرگونه اشتراک بیش از حد بن متن شما و متن دیگر توسط این نرم‌افزارها بررسی شده و برجسته می‌شود. برای اطلاع از مهمترین ابزارهای سرقت علمی می‌توانید مطلب
سرقت علمی و ۱۰ ابزار رایگان برای تشخیص آن را مطالعه کنید.

انجام پارافریز متن به صورت تخصصی در موسسه نیتیو پیپر

موسسه ترجمه تخصصی مقاله نیتیو پیپر به واسطه همکاری مترجمین و ادیتورهای زبده و حرفه‌ای خود اقدام به انجام پارافریز متن و خدمات مربوط به آن می‌کند. در ارایه خدمات پارافریز متن تیم نیتیو پیپر می‌تواند:

  • متن درخواستی شما را پارافریز نموده و سپس با استفاده از ابزارهای بررسی سرفت علمی، از عدم وجود سرقت ادبی مطمئن شوند.
  • در شناسایی هرگونه رفرنس اصلی که باید به آنها ارجاع داده شود، به شما کمک می‌کنند. 
  • در حین پارافرایز، متن بارنویسی شده شما را به شکلی بسیار نیتیو نگارش خواهند نمود. 
  • محتوای نوشتاری شما را بهبود خواهند بخشید تا طرز نگارش آن متناسب با هدف شما باشد.
  • تمامی نواحی که پارافرایز شده‌اند را به شما مشخص خواهند نمود تا در جریان چندوچون انجام پارافرایز قرار گیرد.
  • تمامی رفرنس‌های شما را بررسی خواهند نمود تا مطمئن شوند که در فورمت صحیحی ذکر گردیده‌اند.

چرا خدمات پارافریز ما را انتخاب کنید؟

  • ما با تعداد زیادی از پارافریزرهای حرفه‌ای و ماهر در ارتباط هستیم که توانایی نگارش خلاقانه، و دوباره نویسی به شکل بسیار نیتیو و تخصصی را دارند.
  • همکاران ما به صورت دایمی و اختصاصی با موسسه نیتیو پیپر همکاری دارند و به صورت همه روزه در اختیارند تا خدمات مختلف نیتیو پیپر به متقاضیان در بهترین و کوتاه‌ترین زمان ممکنه انجام گیرد.
  • علاوه بر ارایه خدمات پارافریز،ما راهنمایی‌های تخصصی برای بهبود محتوای نوشتاری شما ارایه می‌کنیم.
  • ما با کمترین نرخ ممکن بهترین خدمات پارافریز متن را ارائه می دهیم

هزینه انجام پارافریز متن چقدر است؟

 هزینه انجام پارافریز متن برحسب تعداد کلمات متن انجام می‌شود. روال کار به این شکل است که همکاران ما در گام اول حجم متنی را که باید پارافریز گردد را مشخص می‌کنند، سپس به محاسبه هزینه انجام پارافریز متن می‌پردازند. قیمت هر کلمه پارافریز نیز برحسب متن ارایه شده متغیر است و شما می‌توانید با تماس با همکاران ما هزینه هر کلمه پارافریز متن را مشخص سازید.

در این مطلب به توضیح پارافریز متن و نکات مهم درباره آن پرداختیم. همانطور که در بالا ذکر شد، پارافریز کردن یک متن نیازمند نهایت ظرافت و تجربه است. اگر به خدمات پارافرایز حرفه‌ای نیاز دارید، توصیه می‌کنیم از خدمات پارافریز متن نیتیو پیپر استفاده کنید. نیتیو پیپر به واسطه استفاده از مترجمان حرفه‌ای در زبانهای مختلف گروهی بسیار تخصصی را شامل می‌شود که می‌توانند بهترین خدمات پارافرایز متن را با هزینه بسیار مناسب برای شما ارایه کنند. به منظور سفارش درخواست پارافریز متن یا ترجمه تخصصی مقاله و اسناد علمی دیگر، همین حالا با همکاران ما تماس بگیرید.

ثبت ديدگاه