چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟

۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۱:۵۶:۵۲ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۶|آموزش ها|2 نظر

عنوان و چکیده مقاله به همراه کلیدواژه‌ها تنها بخش‌های یک مقاله هستند که در بازیابی آن در پایگاه‌های علمی و جستجوگرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نگارش چکیده مناسب و ترجمه چکیده به صورت تخصصی می‌تواند شانس دیده شدن مقاله را افزایش یا کاهش دهد و به تبع آن امکان افزایش یا کاهش استنادها به مقاله وجود دارد. همچنین چکیده یک خلاصه مختصر از محتوای مقاله به خواننده ارائه می‌دهد تا بتواند با یک وارسی کوتاه با کل مقاله آشنا شود.

به دلیل نمایه شدن چکیده مقاله در پایگاه‌های علمی مختلف، نگارش آن یک کار فنی است و باید با دقت انجام گیرد. در برخی موارد حتی مشاهده شده است که ارائه اطلاعات مفید در چکیده مقاله سبب افزایش استنادات به مقاله شده است که نشان دهنده استفاده پژوهشگران از اطلاعات چکیده برای پژوهش‌های خویش بدون مراجعه به اصل مقاله است. در اینجا نکاتی مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه نگارش چکیده مقاله را شرح خواهیم داد. با نیتیو پیپر همراه باشید.

نکات مهم در نگارش چکیده مقاله

۱- نوشتن چکیده مقاله را در انتهای فرایند پژوهش انجام دهید و پس از اتمام متن کامل مقاله این بخش را تکمیل کنید. دلیل موکول کردن نگارش چکیده به انتهای فرایند پژوهش این است که اطلاعاتی که در آخرین لحظات به متن مقاله اضافه شده‌اند در نگارش چکیده لحاظ شوند.

۲- در نوشتن چکیده مقاله از کپی کردن مطالب داخل مقاله اجتناب کنید و به جای استفاده از نقل قول‌های مستقیم، با جملات خودتان چکیده را به نگارش دربیاورید.

۳- چکیده باید خود تبیین‌گر باشد. یعنی برای درک بخشی از چکیده که دارای ابهام یا اطلاعات ناقص است نیازی به مراجعه خواننده به اصل مقاله وجود نداشته باشد.

۴- در نگارش چکیده مقاله به دستورالعمل‌های مجلات توجه نمایید. به صورت کلی طول چکیده در مقالات نظری و مروری بین ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه و در مقالات پژوهشی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلمه است. با این حال برخی از مجلات استفاده از ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه را نیز در نگارش چکیده توصیه می‌کنند.

۵- در چکیده مقاله نیازی به استفاده از منبع نیست حتی اگر جمله یا متنی را از مقاله یا کتاب یا هر رفرنس دیگری مورد استفاده قرار داده‌اید.

۶- اگر در چکیده مقاله از اختصارها، نام‌ها یا واژه‌های تخصصی استفاده می‌کنید باید حتماً در داخل پرانتز آن‌ها را توضیح دهید. در مورد اختصارها می‌توان کلمات را در متن مقاله نوشت و اختصار را در مقابل آن و در داخل پرانتز آورد.

۷- چکیده مقاله باید به صورت دقیق نوشته شود. یعنی نشانگر و انعکاس دهنده محتوای مقاله باشد. بنابراین اشاره به مطالبی خارج از مقاله یا اشاره نکردن به بخش‌های مهم مقاله در نگارش چکیده صحیح نیست.

۸- چکیده مقاله باید به صورت یکپارچه و منسجم نوشته شود. باید در انتخاب فعل‌ها، معلوم یا مجهول بودن آن‌ها و زمان جمله‌ها دقت شود تا متنی یک‌دست به خواننده ارائه گردد.

۹- چکیده مقاله باید خلاصه باشد و در عین حال تمامی اطلاعات مهم و مفید را منتقل نماید. بهتر است در انتخاب کلمات دقت شود و کلماتی که به احتمال بیشتری سرچ می‌شوند در متن چکیده استفاده شوند.

+بیشتر بخوانید: نکات مهم و اساسی در نگارش مقدمه مقاله

اجزای تشکیل دهنده چکیده مقاله

ساختار چکیده مقاله در تمامی مقالات پژوهشی مشابه است. چکیده می‌تواند به دو صورت ساختارمند یا بدون ساختار باشد. خلاصه بدون ساختار به صورت یک پاراگراف و پی در پی نوشته می‌شود. از سوی دیگر در چکیده دارای ساختار بخش‌های مختلف مانند مقدمه، روش کار، یافته‌ها و نتیجه‌گیری از یکدیگر جدا می‌شوند. چکیده به هر کدام از دو شکل بالا که نوشته شود در محتوای آن و اجزای تشکیل دهنده آن تغییری ایجاد نخواهد شد.

چکیده مقاله

در تصویر بالا دو نمونه از چکیده مقاله بدون ساختار در سمت چپ و باساختار در سمت راست آمده است. بدون توجه به ساختار چکیده، باید عناصر زیر را به ترتیب در نوشتن چکیده لحاظ کنید:

۱- زمینه یا مقدمه: در یک الی دو جمله شواهدی در قالب نظرات متخصصان یا نتایج پژوهش‌های دیگر را بیان کنید که وجود مسئله را نشان دهد.

۲- هدف: در یک جمله هدف انجام پژوهش را بیان کنید. در بیشتر مقالات هدف را در انتهای مقدمه اضافه می‌کنند و تیتر جداگانه‌ای به آن اختصاص نمی‌دهند.

۳- مواد و روش‌ها: در یک الی دو جمله اطلاعات مربوط به جامعه، نمونه، ابزارها، آزمایش‌ها و سایر موارد را بیان کنید.

۴- یافته‌ها: در یک الی دو جمله یافته‌های اصلی و مهم را در راستای هدف پژوهش بیان کنید. بنابراین ارائه یافته‌هایی که اهمیت کمتری دارند یا یافته‌های جانبی در این بخش ضرورت ندارد.

۵- نتیجه‌گیری: در یک الی دو جمله نتیجه‌گیری مقاله را بنویسید. تا حد امکان از نوشتن مطالب مربوط به بحث خودداری نمایید و تنها نتیجه‌گیری اصلی مربوط به یافته‌ها که همسو با هدف باشد را بیان کنید.

+بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مجله علمی مناسب برای چاپ مقاله

2 ديدگاه

  1. کتابلازم ۱۳۹۸-۰۱-۰۷ در ۰۱:۵۴- پاسخ دادن

    ممنون از مطلب خوبتون. برای انجام پایان نامه واقعا نیاز داشتم ب چکیده

  2. www.ahvazdev.ir ۱۴۰۰-۰۳-۱۱ در ۰۶:۰۳- پاسخ دادن

    وای خیلی خوبه ساییتون

ثبت ديدگاه