چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۵۴:۰۵ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۷/۱۰|آموزش ها|بدون ديدگاه

اگر در کتاب‌های مختلف به دنبال نحوه نگارش یک مقاله علمی بوده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید به این سوال که چگونه یک مقاله علمی بنویسیم پاسخ دهید توصیه می‌کنیم به این مطلب نگاهی بیاندازید. در این مطلب، شما پاسخ‌های جامع به تمام سوالات خود را خواهید یافت. با نیتیو پیپر همراه باشید.

هدف اصلی نوشتن مقاله علمی به اشتراک گذاری داده‌ها و تحت تأثیر گذاشتن خواننده است. با این حال، این‌کار آن‌قدرها که ممکن است برخی فکر کنند آسان نیست زیرا یک مقاله علمی پژوهشی باید به‌راحتی خوانده شود و دقیق و موجز باشد. این لزوماً به این معنا نیست که فقط نویسندگان باتجربه می‌توانند چنین مقالاتی را نگارش کنند. همه افراد با هر تجربه‌ای که دارند می‌توانند با داشتن انگیزه لازم در نوشتن مقاله علمی موفق شوند. در حقیقت،  توانایی نگارش یک مقاله علمی توانایی ژنتیکی نیست! اکنون، بیایید یاد بگیریم که چگونه یک مقاله علمی ساختار و سازمان‌دهی می‌شود. توجه به این نکات در ترجمه مقاله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟ نکاتی درباره سازمان‌دهی مقاله

خواندن و فهمیدن اطلاعات سازمان‌ یافته آسان‌تر است، بنابراین سازمان‌ دادن به مقاله در بخش‌های مختلف به همان اندازه که به مولف در کار نگارش کمک کننده است، باعث راحتی خواننده نیز می‌شود. اجازه بدهید ببینیم که محفل‌های دانشگاهی برای یک مقاله چه ساختار رایج را متصور هستند:

  • مقدمه: اولین پاراگراف که به خوانندگان شما در مورد اینکه بحث اصلی شما چیست و درباره چه موردی به تحقیق و تحلیل می‌پردازید اطلاعاتی می‌دهد.
  • روش: نظریه، آزمایش و الگویی که شما هنگام کار  بر روی موضوع خود به آن خواهید پرداخت را نشان می‌دهد. در واقع روش انجام پژوهش را شرح می‌دهد.
  • نتایج و بحث: بخشی است که شما در آن نتایج حاصل از تحقیق انجام شده را ارائه می‌دهید و اینکه این نتایج چه معنایی می‌توانند داشته باشد.
  • نتیجه گیری: آخرین بخش، که در آن تحقیق را خلاصه می کنید و اطلاعات مربوط به کاربرد و استفاده بیشتر از نتایج کار خود را ارائه می‌کنید.

این رایج‌ترین قالب تحقیق علمی پژوهشی است. اکنون به این موضوع می‌پردازیم که هر یک از قسمت های فوق باید چه مواردی را شامل شوند.

مقدمه مقاله علمی (Introduction)

اگر می خواهید خوانندگان تمام کارهای‌تان را بخوانند، باید یاد بگیرید که چگونه مقدمه‌ای جذاب و پرطمطراق را برای یک مقاله علمی بنویسید. این یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها است زیرا باید خواننده را ترغیب کنید که به خواندن ادامه دهد و برای آن‌ها توضیح دهد که مقاله در مورد چیست. همچنین پاراگراف اول باید سوالی را شامل شود که نویسنده می‌خواهد به آن پاسخ دهد. با این وجود، ممکن است در نگارش مقدمه مرتکب اشتباهاتی مانند زیر شوید:

  • ارائه اطلاعات غیر ضروری، به عنوان مثال، توضیح در مورد اینکه چقدر  انجام تحقیق دشوار بوده است.
  • تاکید بسیار زیاد بر اهمیت انجام این پژوهش.
  • طرح سوالات مبهم.

سعی کنید این اشتباهات را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که نوشتن یک مقدمه قانع کننده یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که محقق باید انجام دهد.

مواد و روش ها (Materials and Methods)

قسمت بعدی مواد و روش‌ها است. بیشتر اوقات، این بخش، خسته کننده‌ترین بخش برای خواندن است. با این وجود، لازم است بدانید که چگونه مواد و روش‌ها را برای یک مقاله علمی بنویسید. در اینجا شما باید به‌طور تفصیلی روند تولید نتایج را توصیف کنید. برای جالب‌تر شدن این موضوع می‌توانید به چنین سؤالاتی پاسخ دهید: آیا روش مورد استفاده شما در این پژوهش یک روش خاص و ابتکاری است؟ چرا روش مورد استفاده شما مشابه سایر تحقیقات نیست؟ ذکر این موارد را در ابتدای پاراگراف در نظر بگیرید زیرا خواننده از همان اولین جمله شروع به داوری و قضاوت درباره آن می کند. 

بیشتر بخوانید: نکاتی برای نگارش بخش مواد و روش ها در مقاله

بخش نتایج (Results)

در این بخش، شما باید یافته‌های خود را ارائه دهید. شما می‌توانید آن‌ها را با کمک جداول، نمودارها و موارد دیگر نشان دهید. تمام اکتشافات شما باید به صورت واضح و آشکار بیان شود زیرا اطلاعاتی که می‌خواهید آن‌ها را به اشتراک گذارید حتی برای افرادی که سطح متوسطی از دانش را دارند نیز قابل درک باشد. با این حال، برخی از نکات وجود دارند که می‌بایست از آن‌ها اجتناب کنید:

  • ارتباط بین سؤالات مطرح شده در بخش مقدمه و بخش نتایج را از دست ندهید.
  • داده‌هایی که در جداول نشان داده شده‌اند را تکرار نکنید.
  • بر روش‌هایی که شما براساس آن‌ها نتایج را کسب کرده‌اید تأکید نکنید. به جای آن، بر نتایج متمرکز شوید.

بخش بحث (Discussion)

هنگام نوشتن یک مقاله علمی، باید روش‌هایی را که به کار رفته‌اند، مورد بحث قرار دهید. همچنین، شما باید یافته‌های دیگر پژوهشگران را با موارد به دست آمده خود مقایسه کنید و در نتیجه یافته‌ها و نتایج خود را تعمیم دهید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که می‌توانید بخش بحث خود را به اشکال زیر “خراب” کنید:

  • کار را به صورت بسیار مبهم و ناواضح جلو ببرید. مبهم بودن و ناواضح بودن بخش بحث و نتیجه‌گیری این احساس را به خواننده می‌دهد که شما بر روی موضوع مطالعه‌تان تسلط کافی ندارید.
  • بزرگ‌نمایی در مورد اهمیت پژوهش خودتان. احتمال دارد شما چرخ را مجدداً کشف نموده‌اید و یافته‌های شما یافته‌های بکر و جدیدی نباشند. به یاد داشته باشید که خوانندگان‌تان ممکن است پژوهش‌های دیگر را نیز خوانده باشند.
  • دست کم گرفتن اهمیت کارتان. شما کارهای زیادی انجام داده‌اید، و شما سزاوار دریافت اعتبار و توجه هستید!

نتیجه گیری مقاله علمی (Conclusion)

بخش نتیجه‌گیری با چکیده مقاله تفاوت‌ دارد. خوب فرق آن‌ها چیست؟ بخش نتیجه‌گیری نه تنها در مورد نشان دادن عواقب بلکه در مورد توضیح اهمیت کار، مطرح کردن ادعاهای مورد تأیید و ارائه پیشنهادات آتی به تحقیق است. بگذارید مواردی را که باید هنگام نوشتن نتیجه گیری علمی از آن‌ها دوری کنید، بررسی کنیم.

  • شما در نوشتن نتیجه‌گیری، احتمالاً به جای تاکید بر نتیجه به توضیح روند پژوهش اقدام کنید.
  • استدلال جدیدی در نتیجه‌گیری ارائه کنید که قبلاً به آن اشاره نشده بود.
  • اظهاراتی را تکرار کنید که در بخش نتایج و بحث به آن‌ها اشاره کرده‌اید.

منابع (References)

هر محققی که سعی در کار بر روی چنین نوع پیچیده‌ای از نوشتار دانشگاهی دارد یعنی مقاله علمی، باید بداند که چگونه در یک مقاله علمی استناددهی کند. ناگفته نماند که اطلاعات گرفته شده از سایر مقالات باید به صورت نقل قول‌ نوشته شود و منبع همیشه باید ذکر گردد. عدم انجام این کار ممکن است باعث شود که اطلاعات به عنوان سرقت ادبی در نظر گرفته شوند. ضمن استناد به منابع، می توانید یکی از این قالب ها را استفاده کنید:

  • نام خانوادگی نویسنده را بنویسید و سپس سال انتشار را در پرانتز ذکر کنید.
  • ایده نویسنده را بنویسید سپس نام خانوادگی آن‌ها و تاریخ انتشار را در پرانتز بنویسید.
  • اگر می‌خواهید از نویسنده مستقیماً نقل قول کنید، باید به این‌صورت عمل کنید: علامت نقل قول، ذکر نویسنده، تاریخ و شماره صفحه در پرانتز استفاده کنید.

اگر می‌خواهید یک نقل قول شامل بیش از ۴ خط را ذکر کنید، مطمئن شوید که با استفاده از خطوط تک فاصله و حاشیه‌های باریک، از بقیه متن متمایز است.  هنگام استناد به دو نویسنده، باید هر دو را ذکر کنید، نام خانوادگی آن‌ها را با “و” جدا کنید.  اگر می‌خواهید بیش از سه نویسنده را نقل کنید، می‌توانید نام خانوادگی نویسنده اول را ذکر کنید و بعد از آن از “et al” استفاده کنید که مخفف “و دیگران” است.

لیست مرجع

در پایان هر مقاله، نویسنده باید لیست مراجع را تهیه کند که شامل تمام منابع ذکر شده در مقاله می‌باشد. باید اسامی به ترتیب حروف الفبا نوشته شود. این لیست باید حاوی نام نویسنده، تاریخ انتشار، عنوان کتاب یا نشریه، شماره جلد و شماره صفحه باشد.

بیشتر بخوانید: سرقت علمی از خود یا self-plagiarism چیست و چرا باید از آن اجتناب کرد؟

چکیده مقاله علمی: نکاتی درباره نگارش چکیده

چکیده خلاصه‌ای از کل پروژه تحقیقاتی است، که شامل هدف آزمایش، روش، یافته‌ها و نتایج است. با این حال، باید همزمان مختصر باشد و از ۲۰۰ کلمه تجاوز نکند.  چرا نوشتن چکیده لازم است؟ زیرا به خوانندگان کمک می‌کند تا درک کنند که آیا این تحقیق برای آن‌ها جالب است یا خیر. همچنین درک آن‌ها از هدف اصلی و دستاوردهای نویسنده برای آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. در اینجا نکاتی وجود دارد که نحوه نوشتن چکیده برای مقاله علمی را توضیح می‌دهد:

  • ابتدا باید مقاله را اتمام کنید و سپس چکیده را بنویسید.
  • از استفاده از عباراتی مانند “من بررسی کردم …” یا “ما دریافتیم که …” خودداری کنید. آن‌ها را با عباراتی مانند “مشاهده شد …” و استفاده از  سوم شخص مفرد جایگزین کنید.
  • تمام حقایق موجود در چکیده باید در پاراگراف‌های بدنه‌ی مقاله توضیح داده شود.
  • تعداد کلمات را در چکیده بررسی کنید. چکیده  نباید بیش از ۲۰۰ یا ۲۵۰ کلمه باشد.
  • از کلمات کلیدی استفاده کنید؛ این امر باعث کمک به خوانندگان می شود تا داده های لازم را سریع‌تر پیدا كنند.
  • فراموش نکنید که چکیده را چندین بار بخوانید و در صورت امکان آن را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: چگونه‌ محدودیتهای پژوهش (Research Limitations) را بنویسیم؟

لازم نیست که شما یک نویسنده با تجربه باشید تا مقاله علمی بنویسید. تمام آنچه شما نیاز دارید انگیزه و تمایل بسیار زیاد برای انجام تحقیق است. اگر ساختار و شرایط لازم را بدانید، نوشتن این نوع مقاله پیچیده نیست. یک مقاله علمی باید حاوی چکیده، پاراگراف مقدمه، روش، نتایج و بحث و نتیجه گیری باشد. کل کار باید خلاصه باشد. اگر می‌خواهید در تحقیق خود موفق شوید، به یاد داشته باشید که نباید بیش از اندازه کار خود را دست کم بگیرید و یا درباره آن غلو کنید. همچنین باید از طرح سؤالات مبهم و دادن اطلاعات غیر ضروری در پژوهش خودداری کنید. وظیفه اصلی شما این است که محصول‌تان قابل فهم و قانع کننده باشد.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

 

ثبت ديدگاه