نکات و راهبردهای ایجاد انسجام در مقاله علمی

۱۳۹۸-۹-۱۲ ۱۷:۴۰:۱۵ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۸|آموزش ها|بدون ديدگاه

در یکی از آموزش‌های قبلی سایت با عنوان “انسجام در نگارش مقاله علمی: نگارش شفاف چگونه پذیرش آن را تسهیل می‌کند” به بررسی تاثیرات انسجام در مقاله علمی بر شفافیت آن پرداختیم. در این مطلب قصد داریم راهبردهایی را به شما معرفی کنیم که به ایجاد انسجام در مقاله شما کمک خواهد کرد.

باید توجه کنید که نگارش آکادمیک با انسجام و به‌هم‌پیوستگی بهبود می‌یابد. بدون انسجام و به‌هم‌پیوستگی، خواننده گیج می‌شود و در نهایت، علاقه‌اش را به مقاله از دست می‌دهد. در نتیجه، ایده‌ی شما گم می‌شود و هدف نهایی نوشتن محقق نخواهد شد. با نیتیو پیپر همراه باشید تا روش‌های ایجاد انسجام در مقاله را به شما معرفی کنیم.

روش‌های اطمینان از انسجام در مقاله علمی

هنگام نگارش جملات، تمرکز بر انسجام مهم است. با این حال، به‌هم‌پیوستگی موجب می‌شود جریان نگارش روان‌تر شود. روش‌های متنوعی برای اطمینان از انسجام مقاله وجود دارد که در اینجا برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. این روش‌ها عبارتند از:

۱- از طریق تغییر ساختار و طول جمله، استفاده از علائم سجاوندی صحیح، و گسترش دامنه‌ی واژه‌های‌تان، جمله‌ها را روان بنویسید.

۲- از عبارت‌های ربط ساده استفاده کنید، مانند “in addition”، “additionally”، “furthermore”، “therefore”، “thus”، “on the contrary”، “by the same token”، “at the same time”، “in other words” و غیره.

۳- کلمات کلیدی (keywords) را تکرار کنید. با این وجود، مراقب باشید که در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نشود.

۴- به‌جای به‌هم‌پیوستگیِ جمله‌ها، می‌توانید ساختار جمله‌ها را در طول متن تکرار کنید، که تکنیکی معنایی برای تأکید بر پارالل بودن جمله‌هاست (parallelism).

۵- از یکپارچگی موضوعی متن (thematic consistency) مطمئن شوید.

۶- در هر جمله و پاراگرافی، اطلاعاتی را بگنجانید که درباره‌ی محتوای جمله‌ی بعدی، به خواننده سرنخ بدهد.

راهبردهای ایجاد انسجام در مقاله علمی

شش روش برای ایجاد انسجام وجود دارد، که هنگام «بازخوانی کردن» مقاله‌ به کارتان می‌آید. ایجاد انسجام آن‌قدرها هم سخت نیست، اما دستیابی به آن ابزارها و راهبردهای مناسبی را می‌طلبد.

۱- با استفاده از هم‌معنی‌ها، واژه‌های دارای شمول معنایی (hyponym)، و بندهای وابسته، به متن‌تان انسجام ببخشید. کاربرد زنجیره‌ی واژه‌ها منجر به تنوع در متن می‌شود و از یکنواختی جلوگیری می‌کند.

۲- با استفاده از ضمایر ملکی (your، their، و غیره)، ضمایر فاعلی (she، me، و غیره)، و تخصیص‌گرها (those، these)، می‌توانید به جمله‌های پیشین ارجاع دهید و انسجام ایجاد کنید.

۳- با جانشین‌سازی (استفاده از یک واژه‌ی متفاوت به جای واژه‌ای که قبلاً به آن اشاره شده است) انسجام معنایی ایجاد می‌شود، برای مثال؛

I bought a designer bag today. She did the same.a

۴- ایجاز حذف واژه‌هایی است که معنای آن‌ها به‌طور ضمنی از متن برداشت می‌شود. برای مثال؛

He goes to yoga classes in the afternoon. I hope I can too.a

۵- اسم‌های منسجم را اسم‌های فراگیر نیز می‌نامند، زیرا تعداد زیادی واژه‌ در یک اسم خلاصه شده است.

۶- حروف ربط شامل واژه‌هایی می‌شوند که با کمک آن‌ها می‌توان ایده‌ها را فهرست‌وار بیان کرد (first، next، then، lastly، و غیره).

۷- نگارش آکادمیک باید موجز، منسجم و به‌هم‌پیوسته باشد. حفظ این سه ویژگی نیازمند راهبردهایی برای انتقال ایده به خواننده است. هر چه باشد، این امر مهم‌ترین نکته‌ی هر نوع نوشته‌ای است.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه