نکات اساسی در نگارش عنوان مقاله علمی

۱۳۹۸-۹-۱۲ ۱۷:۳۷:۳۳ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۴|آموزش ها|بدون ديدگاه

نگارش عنوان مقاله علمی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش‌های کار یک پژوهشگر یا گروهی از پژوهشگران است. تیم تحقیقاتی ممکن است مدت زمان بسیار زیادی را صرف انجام پروژه خود نمایند و در این راه هزینه‌های مادی زیادی نیز صرف کنند. انتخاب یک عنوان مناسب می‌تواند نقش زیادی در معرفی دستاورد پژوهشگران داشته باشد یا بالعکس باعث شود که تعداد افرادی که جذب مقاله می‌شوند کاهش یابد.

در بسیاری از اوقات داوران مجلات نیز دستورالعمل‌هایی برای بهبود عنوان مقاله به پژوهشگران ارائه می‌دهند تا احتمال دیده شدن و خوانده شدن مقاله را افزایش دهند. افزایش بازدید از مقاله که معمولاً با عنوان مناسب قابل دستیابی است، احتمال استناد به مقاله را افزایش می‌دهد. در این مطلب آموزشی شما را با نکات اساسی در نگارش عنوان مقاله علمی آشنا خواهیم کرد. با نیتیو پیپر همراه باشید.

نکات اساسی نگارش عنوان مقاله علمی

۱-عنوان باید اندیشه اصلی مطالعه را نشان دهد و در یک جمله خواننده را از روح حاکم بر مقاله مطلع کند.

۲- عنوان باید شامل متغیرهای اصلی پژوهش باشد و متغیرهای فرعی و غیر مهم در عنوان جایی نداشته باشند.

۳- عنوان باید متناسب و هم راستا با هدف اصلی پژوهش باشد و سبب انسجام مقاله گردد.

۴- عنوان باید به صورت واضح و روشن نوشته شود و در آن ابهام وجود نداشته باشد.

۵- تا حد امکان سعی کنید عنوان را به صورت خبری یا سوالی مطرح نکنید و در عوض بهتر است عنوان را به صورت یک جمله ناقص بیان کنید.

۶- عنوان باید سلیس باشد و آهنگ و وزن خاصی داشته باشد. رعایت این نکته در هنگام ترجمه عنوان نیز مهم است.

۷- در نگارش عنوان از علائم اختصاری، فرمول و واژه‌های جدید اجتناب شود چرا که در جستجوی مقاله چنین کلماتی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۸- عنوان را نه بسیار کوتاه و نه بسیار طولانی بنویسید. عنوان کوتاه در انتقال موضوع مقاله مشکل خواهد داشت و ممکن است متغیرهای اصلی پژوهش در آن وجود نداشته باشند و عنوان بلند سبب گم شدن متغیرهای اصلی پژوهش در بین انبوه کلمات می‌شود.

۹- از آوردن کلمات مترادف و تکراری در عنوان خودداری کنید.

۱۰- کلمات اضافی مانند بررسی، مطالعه، مقایسه و موارد مشابه مورد استفاده قرار نگیرد. برخی از پرکاربردترین کلمات که به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • بررسی …
  • مطالعه …
  • پژوهشی درباره …
  • مطالعه‌ای پیرامون …
  • مقایسه …
  • و کلمان a، an و the در انگلیسی.

۱۱- از آوردن مکان و زمان پژوهش خودداری شود مگر اینکه پژوهش از نوع شیوع شناسی یا توصیفی باشد یا اینکه مکان پژوهش عنصری کلیدی در مطالعه باشد.

نتیجه‌گیری در رابطه با نگارش عنوان مقاله علمی

عنوان مقاله اولین برخورد خوانندگان با مقاله شما خواهد بود و در تصمیم گیری آن‌ها برای مطالعه یا صرف نظر کردن از مقاله شما اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در انتخاب عنوان مقاله وسواس زیادی به خرج دهید تا بتوانید تعداد بیشتری از افراد را به سمت مقاله خود بکشانید. استفاده از نکات بالا به شما کمک خواهد کرد که بتوانید عناوین بهتری برای کارهای علمی خود بنویسید.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه