نکاتی درباره نوشتن تقدیر و تشکر برای مقاله پژوهشی

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۵۴:۴۴ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵|آموزش ها|1 ديدگاه

در این مقاله توضیحاتی درباره نوشتن تقدیر و تشکر در مقالات علمی ارائه شده است. در نوشتن این بخش شما باید بدانید کدام نوع از کمک‌هایی که افراد در زمینه پژوهش به شما ارائه داده‌اند شایستگی لازم را دارند تا در قسمت تقدیر و تشکر گنجانده شوند. باید به کمک‌های فنی که اشخاص به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به شما ارائه کرده‌اند اشاره کنید. با وب سایت ترجمه مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.

مشارکت‌های مستقیم شامل این موارد است: مشارکت در تأمین حیوانات، سلول‌ها، تجهیزات، عامل‌های شیمیایی، یا نمونه‌ها. مشارکت‌های غیرمستقیم نیز شامل هم‌فکری‌هایی سایرین می‌شود. باید توجه کنید که تمام این مشارکت‌ها، در مقایسه با همکاری نویسندگان اصلی مقاله، مکانیکی، غیرمستقیم، یا تک‌بعدی‌اند. به‌علاوه، برخی‌ها عقیده دارند چنانچه افرادی در تهیه مقاله مشارکت کرده‌اند و بعداً به‌عنوان داور همتا انتخاب شده‌اند، نام‌شان باید در قسمت تقدیر و تشکر ذکر شود.

در هر صورت، اظهار شده است که مشارکت‌ کنندگان را یا باید به‌طور فردی یا به‌طور گروهی ذکر کنید و مشارکت دقیق آن‌ها باید مشخص شود. برای مثال:

We thank Dr. X and Dr. Y for performing the surgeries or We thank the physicians who performed the surgeries

ذکر کردن یا ذکر نکردن نام موسسات تابعه به شیوه‌نامۀ ژورنال بستگی دارد. از آن‌جا که ممکن است تصور کنند منظورتان از تقدیر و تشکر اشاره به پشتیبانی مادی و معنوی موسسات است، پیش از  گنجاندن نام این موسسات، بهتر است از آن‌ها مجوز کتبی دریافت کنید.

نام تأمین‌کننده‌های مالی را باید در قسمت تقدیر و تشکر ذکر کرد، مگر آن‌که ژورنال دستور داده باشد نام آن‌ها در بخشی مجزا درج شود. تأمین مالی چه جزئی و چه کلی باشد، تعداد گرنت‌ها و نویسنده‌هایی که بودجه دریافت کرده‌اند باید با جزئیات نام برده شوند. توجه کنید که ذکر گرنت‌ها و کمک‌ هزینه‌ها الزامی است.

در مقابل، مشارکت‌هایی که لزوماً با پژوهش شما مرتبط نیستند، از جمله تشویق‌های شخصی (از جانب دوستان و والدین) و کمک‌های کلی (مانند مدیران آزمایشگاه که تمام لوازم را برای گروه پژوهشی‌تان خریده‌اند)، نباید ذکر شوند. به علاوه، از ویراستاران و داوران همتای ناشناس معمولاً تقدیر نمی‌شود. بسیاری ژورنال‌ها مانند ژورنال جامعه فیزیک آمریکا صراحتاً نویسنده‌ها را از این کار برحذر می‌دارند، زیرا ذکر کردن جامع تمام پشتیبانی‌های ناشناس دشوار است و این کار به‌طور بالقوه منجر به سوگیری داوران می‌شود.

شیوه نگارش بخش تقدیر و تشکر برحسب ژورنال متفاوت است اما، به‌طور کلی، اول‌ شخص است و باید تا حدامکان واضح باشد. بیانیه‌ای درباره تنازع منافع، ارجاعات به متون منتشر شده در پوسترهای آکادمیک و چکیده‌ها، و سایر اطلاعات، با توجه به شیوه‌نامه ژورنال در این بخش گنجانده می‌شود. اگر برای انتشار در یک ژورنال، کار نیاز به بازنگری داشته باشد، یا بخواهید مقاله را برای یک ژورنال دیگر ارسال کنید، باید یادتان باشد که فرمت بخش تقدیر و تشکر را تغییر دهید. اگر در زمان بازنگری، کمکی از جانب کسی دریافت شود، مثلاً در ویرایش یا آزمایش‌ها، باید به کمک‌های مذکور اشاره کنید.

با اینکه بخش تقدیر و تشکر در پایان مقاله درج می‌شود، یا در پانویس نوشته می‌شود، بخش کم‌اهمیتی نیست. با ذکرکردن تمام کمک‌هایی که دریافت کرده‌اید، نشان می‌دهید پژوهشگر صادقی هستید. درنتیجه، همکاری دیگران با شما تداوم می‌یابد. با این کار، سبب می‌شوید که همکاران‌تان از نظر حرفه‌ای پیشرفت کنند، زیرا ظاهر شدن نام پژوهش‌گران در بخش تقدیر و تشکر، ایمپکت حرفه‌ای آن‌ها را ارتقا می‌دهد. علاوه بر این، فراهم‌کردن اطلاعات درباره داده‌ها، تجهیزات، پروتکل‌ها، عامل‌های شیمیایی، یا نمونه‌های دریافتی، سبب می‌شود همکاران پژوهش‌گرتان بدانند برای دریافت چنین کمک‌هایی باید به کجا مراجعه کنند.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

يك ديدگاه

  1. مترجم آزاد ۱۳۹۸-۰۴-۱۸ در ۰۴:۳۷- پاسخ دادن

    متشکرم
    فکر نمی کردم اینقدر که فرمودین بخش با اهمیتی باشه ولی با خوندن مقاله تون متوجه اشتباهم شدم.نکات خوبی رو بیان کردید.مجددا متشکرم

ثبت ديدگاه