نکات مهم و کاربردی در تبدیل پایان نامه به مقاله

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۵۷:۱۷ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۲۰|آموزش ها|بدون ديدگاه

برای استخراج مقاله از پایان‌نامه لازم است به ذکر مهم‌ترین نکات تفاوت مقاله و پایان‌نامه اشاره کنیم و از این راه توصیه­‌هایی را برای تبدیل پایان نامه به مقاله برای افرادی که در شرف انجام این کار می‌­باشند ارائه کنیم. با نیتیو پیپر همراه باشید تا در این زمینه بیشتر بدانید.

نکات مهم در تبدیل پایان نامه به مقاله

طول و اندازه: مقاله به لحاظ طول و اندازه در مقایسه با پایان‌نامه کوتاه‌­تر است و متعاقباً در سازمان­دهی آن نیاز است تا به‌صورت موجز و کوتاه بیان شود. درحالی‌که پایان‌نامه می­‌تواند بیش از ۱۰۰ صفحه و بالغ‌بر ۲۰ هزار کلمه را شامل شود، مقاله درنهایت بین ۱۰ الی ۱۵ صفحه و حدوداً بین ۳ الی ۶ هزار کلمه را شامل می‌­شود. بنابراین، هریک از بخش‌­های اصلی مقاله باید کوتاه و مختصر باشند. این کار از طریق انتخاب محتوای بخصوص از پایان‌نامه و بازنویسی آن در قالب مقاله امکان­پذیر است نه با کپی پیست کردن مطالب به‌صورت مستقیم از پایان‌نامه به مقاله. انتخاب متن و بازنویسی آن از پایان‌نامه به مقاله عنصر کلیدی موجز و مختصر نگه داشتن مقاله خواهد بود.

چکیده: چکیده در مقاله عمدتاً شامل ۱۵۰ الی ۲۵۰ کلمه است. بااین‌حال، در پایان­‌نامه احتمال دارد چکیده بیش از این تعداد و تا حدود ۳۵۰ کلمه را شامل شود. شما می­‌بایست دستورالعمل مجله‌­ای که درنهایت می‌­خواهید مقاله را برای آن ارسال کنید را بخوانید و مطلع شوید که طبق آن دستورالعمل، چکیده را در قالب چند کلمه باید نگارش کنید. همچنین، برخی ژورنال‌­ها استایل متفاوتی برای نگارش چکیده در نظر می‌­گیرند. برخی­‌ها چکیده ساختارمند را توصیه می­‌کنند و برخی­‌ها چکیده بدون ساختار.

مقدمه: پایان‌نامه در مقایسه با مقاله دارای مقدمه­‌ای طولانی­‌تر و مفصل‌­تر است و سعی دارد خواننده را به‌صورت تمام و کمال با ادبیات پژوهشی آشنا سازد. این در حالی است که در مقاله ادبیات پژوهشی بسیار مختصر و در درون مقدمه ذکر می­‌گردد و نیازی به تشریح و تفصیل آن نیست. اگر پایان‌نامه دارای چندین سؤال پژوهشی است بهتر است در قالب مقاله آن‌ها را محدود کرده و به سؤال اصلی تمرکز نمایید. بهتر است در مقاله تنها به یک سؤال پژوهشی بپردازید و از بیان سؤالات پژوهشی که به‌صورت جزئی‌­تر در کنار سؤال اصلی در پایان‌نامه ذکر می­‌شوند خودداری کنید.

روش: بخش مواد و روش‌ها در پایان­نامه معمولاً شامل بحثی کلی و گسترده از رویکرد بکار گرفته شده در روش­شناسی پژوهش است. بااین‌حال، در مقاله باید بخش روش به‌صورت جزئی‌تر مطرح شود و نیازی به توضیحات اضافی­تر نیست. می­توانید در بحث مربوط به توصیف روش­شناسی به ذکر دقیق آزمایش­های انجام شده و روش‌ها و استراتژی­های خاص پرداخت بدون اینکه به موارد و موضوعات حواشی آن پرداخت.

نتایج: معمولاً در قالب پایان‌نامه، نتایج به‌دست‌آمده به‌صورت مفصل و مشروح ذکر و جزییات آن‌ها نیز آورده می­‌شوند. در مقاله می‌­بایست فقط و فقط مهم‌ترین یافته‌­ها ذکر گردند. در حقیقت، نتایجی که صرفاً با سؤال اصلی پژوهش همسو هستند و پاسخ‌های دقیق به سؤال پژوهش می‌­دهند می­‌بایست انتخاب شده و ارائه شوند. نتایج و یافته‌­های تکمیلی در صورت نیاز باید به‌صورت فایل­‌های تکمیلی یا ضمایم به مجله ارائه شوند.

بحث و نتیجه‌­گیری: بخش بحث نیز در پایان‌نامه با جزییات فراوان ذکر می­‌گردد. به این صورت که برای تمام یافته‌­ها تفسیری ارائه می­‌دهد که این تفاسیر نشان می‌­دهند پژوهشگر در پایان‌نامه به علت وجودی تمامی یافته­‌های خود، آگاه است و برای هریک نیز تبیین علمی دارد. همچنین، پژوهشگر در بخش بحث پایان‌نامه نیازمند است استدلالی ذکر نماید که برای پژوهش‌­های آتی مسیرهایی نشان دهد و پژوهشگران آینده را ترغیب به پژوهش در حیطه خود نماید. در قالب مقاله، بخش بحث و نتیجه‌گیری باید بسیار شفاف و بر اساس نیاز باشد؛ یعنی صرفاً برای یافته‌­های همسو با سؤال پژوهش تبیین علمی ارائه دهد بدون اینکه بخواهد مجدداً اعداد و ارقام موجود در بخش نتایج را یک‌بار دیگر تکرار کند.

رفرنس­‌ها: در قالب پایان‌نامه ما معمولاً شاهد لیست بلند بالایی از منابع و مراجع هستیم. طبیعتاً وقتی در مقاله هدف کوتاه کردن سخن و موجز گفتن است بسیاری از این رفرنس‌­ها حذف خواهند شد. در برخی مجلات، به سلیقه سردبیر هیئت تحریریه مجله، برای تعداد رفرنس‌­ها محدودیت در نظر گرفته می‌­شود. برای مثال، مجله به نویسندگان اطلاع می‌دهد که تعداد مقبول رفرنس‌­ها بیشتر از ۳۰ رفرنس نباشد و از سوی دیگر کمتر از ۱۵ رفرنس نیز نباشد. می­‌بایست به دستورالعمل­‌های مجله دقت کنید تا موجب صرفه­‌جویی در وقت خود شوید.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه