چک‌لیستی برای بازبینی اصلاحات و سابمیت مجدد مقاله پیش از انتشار

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۵۰:۱۲ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰|آموزش ها|بدون ديدگاه

وقتی شما مقاله خود را برای مجله‌ای ارسال می‌کنید، معمولاً داوران و سردبیر مجله اصلاحاتی را به مقاله شما وارد می‌کنند که باید آن‌ها را رفع کرده و مقاله را مجدداً به مجله ارسال کنید. برای اطمینان از اینکه، پیش از سابمیت مجدد مقاله تمام بازبینی‌های لازم را انجام داده‌اید، می‌توانید از چک‌لیست زیر استفاده کنید. با سایت ترجمه مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.

پیش از آنکه مقاله بازبینی‌شده را برای ناشر ارسال کنید، باید بازخوردهای تمام داوران ژورنال را مطالعه کنید. اغلب، هنگام بازبینی متن مقاله، ممکن است مقاله دچار ازهم‌گسیختگی شود، حتی اگر مقاله اولیه دارای انسجام کافی بوده باشد. این چک‌لیست کوتاه پژوهش‌گران را یاری می‌دهد تا پیش از سابمیت مجدد مقاله یک بار دیگر آن را مرور کنند. مسائل پیش رو ممکن است در بازبینی برای شما پیش نیاید، اما کنترل کردن آن‌ها مفید است، مخصوصاً اگر چندین نویسنده مقاله را بازبینی کرده‌ باشند.

چک‌لیستی برای بازبینی و سابمیت مجدد مقاله برای انتشار

۱- آیا تمام بازخوردهای ویراستاران را بررسی کرده‌اید؟

باید در نامه‌ای که خطاب به داوران می‌نویسید، یا در صورت امکان در بخش‌هایی از مقاله ارسالی، تمام مشکلاتی را که ویراستاران بیان کرده‌اند پاسخ دهید. برخی از اشکالات باید در متن مقاله اعمال شوند و برخی دیگر باید در یک نامه جداگانه پاسخ داده شوند.

۲- آیا انسجام را در کل مقاله بررسی کرده‌اید؟

پس از انجام اصلاحات، ممکن است مقاله انسجام اولیه خود را از دست بدهد و موارد زیر ممکن است از نظرتان دور مانده باشد:

  • لحن: لحن معلوم و مجهول.
  • شخص: اول شخص و سوم شخص.
  • زمان فعل: زمان گذشته و حال و آینده که در برخی جاها باید از آن‌ها استفاده کرد.
  • اصل توازی (Parallelism): به هم ریختگی ترتیب اجزاء مختلف مقاله مانند الف، ب و ج در مقابل الف، ج و ب.

نرم افزار مایکروسافت‌ورد کمک‌تان می‌کند تا از موارد عدم انسجام پیشگیری کنید، مانند استفاده از مخفف‌ها، ساختن واژه‌های ترکیبی با استفاده از خط فاصله، فاصله‌گذاری، و نمونه‌های دیگر. سایر موارد عدم انسجام که باید در مقاله بررسی شوند عبارتند از ساختار تیتر‌ها، اندازه فونت و نوع فونت، زبان مبهم، و ارجاعات.

اکسپت مقاله فوری از مجلات علمی پژوهشی

۳- آیا مقاله مطابق با فرمت مورد نظر ژورنال مرتب شده است؟

ابتدا باید شیوه‌نامه ژورنال را مطالعه کنید تا بینشی از فرمت مورد نظر ناشر به دست آورید. همچنین می‌توانید راهنمای سبک نوشتاری (style guides) ژورنال‌های مختلف را مطالعه کنید. فراموش نکنید که مجلات علاوه بر استفاده از یک فرمت استاندارد مانند فرمت APA یا شیکاگو، یک سری جزئیات را نیز به آن‌ها اضافه می‌کنند که مختص همان ژورنال است.

۴- استفاده از اسپل‌چکرها (spell checkers)

هنگام بازبینی مقاله، احتمال رخ‌داد اشتباهات تایپی زیاد است و استفاده از نرم افزارهایی که نحوه نگارش کلمات و جملات را بررسی می‌کنند بسیار کمک کننده خواهد بود. برای مثال برای مقالات فارسی نرم افزار ویراستیار بسیار کمک کننده است.

۵- مطالعه مقاله توسط تمامی نویسندگان

از تمام نویسندگان درخواست کنید که پیش از سابمیت مجدد، نسخه جدید مقاله را بخوانند و تایید کنند. برخی از اصلاحات جزئی ممکن است از دید شما جا مانده باشد. همچنین با توجه به اینکه هر نویسنده‌ای مسئولیت نوشتن بخش خاصی از مقاله را دارد، می‌تواند درباره همان بخش نظرات دقیق‌تر و تخصصی‌تری ارائه دهد. ژورنال‌ها برخی اوقات تمام نویسندگان مقاله را ملزم می‌کنند نسخه نهایی را پیش از انتشار تایید کنند.

+بیشتر بخوانید: قبل از ارسال مقاله به مجله این موارد را بررسی کنید

۶- شیوه‌های مناسب پاسخ‌گویی به داوران را مدنظر قرار دهید

پس از آن‌که مطمئن شدید بازبینی‌های‌تان مطابق با انتظار ویراستاران است، و اینکه بازبینی‌ها در تمام مقاله از انسجام برخوردارند، در نامه‌ای خطاب به داوران همتا، به شیوه‌ای مناسب و مجاب‌کننده ابهامات را پاسخ دهید.

 برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه