۱۰ روش ساده برای افزایش تعداد ارجاعات مقاله

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۴۹:۴۹ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳|آموزش ها|بدون ديدگاه

تعداد مقاله‌هایی که یک پژوهشگر منتشر می‌کند در حوزه تخصصی وی بسیار مهم است. عبارت «انتشار زودهنگام و پی‌درپی» در دنیای پژوهش به کرات شنیده می‌شود. با این حال، تعداد دفعاتی که سایر مقاله‌ها به اثر شما ارجاع می‌دهند یا تعداد ارجاعات نیز به همان اندازه مهم است، زیرا نشان‌دهنده تاثیر مقاله‌تان در حوزه پژوهشی مورد نظر است. در ادامه، با سایت ترجمه مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.

افزایش تعداد ارجاعات تاثیر مثبتی بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دارد، زیرا پیش از آنکه تصمیم بگیرند بودجه‌ای را به پژوهش‌تان اختصاص دهند، تعداد مقاله‌ها و تعداد ارجاعات آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهند. از سوی دیگر، این روزها کیفیت مقالات تولید شده توسط پژوهشگران مهم‌تر از کمیت آن‌ها شده است. چنانچه می‌خواهید، به‌منظور به حداکثر رساندن تاثیر استنادی مقاله (Citation impact)، تعداد ارجاعات مقاله‌ خود را افزایش دهید، این ۱۰ تکنیک ساده را مدنظر قرار دهید.

+بیشتر بخوانید: سرقت علمی از خود یا self-plagiarism چیست و چرا باید از آن اجتناب کرد؟

۱۰ روش ساده برای افزایش تعداد ارجاعات مقاله

۱- اگر مقاله فعلی‌تان با مقاله‌های قبلی‌تان در ارتباط است، در اثر فعلی به آثار قبلی‌تان ارجاع دهید. با وجود این، برای افزایش تعداد ارجاعات، لازم نیست به تک‌تک مقاله‌های‌ گذشته‌ خود ارجاع دهید.

۲- واژه‌های کلیدی را با دقت انتخاب کنید. واژه‌هایی را انتخاب کنید که سایر پژوهش‌گران حوزه مورد نظر در جستجوی‌شان هستند؛ به این ترتیب، مقاله‌تان در جستجوهای پایگاه داده ظاهر می‌شود.

۳- واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی را در عنوان مقاله و به دفعات در بخش چکیده استفاده کنید. تکرار واژه‌های کلیدی احتمال صعود مقاله به صدر فهرست موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد و احتمال دیده شدن آن افزایش می‌یابد.

۴- املای نام و نام خانوادگی شما باید در تمام مقاله‌های‌تان یک‌دست باشد. استفاده از اسم مشابه در تمام مقاله‌های‌تان سبب می‌شود پیدا کردن آثار منتشرشده‌تان برای سایر پژوهش‌گران آسان شود. اگر نام شما خیلی رایج است، از شناسه پژوهشگران و محققان آزاد که به اختصار ORCID نامیده می‌شود استفاده کنید. می‌توان از ORCID در امضای ایمیل استفاده کرد و ID مورد نظر را به فهرست آثار منتشر شده‌ لینک داد؛ به این ترتیب، هر کسی که با وی در ارتباط هستید به آثارتان دسترسی خواهد داشت.

۵- مطمئن شوید که اطلاعات‌تان صحیح‌اند. کنترل کنید که نام و وابسته‌های آن یا همان افیلییشن‌ها درمقاله درست وارد شده‌اند و مطمئن شوید که اطلاعات مقاله را به طور صحیح در پایگاه‌های داده وارد کرده‌اید.

۶- دسترسی به مقاله‌تان را آسان کنید. اگر مقاله‌تان در ژورنال دسترسی آزاد (open access) منتشر نشده است، نسخه‌های پیش از چاپ و پس از چاپ آن را به مخزن‌های علمی (disciplinary repositories) ارسال کنید. به پایگاه SHERPA RoMEO مراجعه کنید تا بدانید ژورنال مورد نظر در ارتباط با کپی‌رایت و آرشیو کردن مقاله‌ها توسط نویسندگان چه قوانینی را وضع کرده است تا با اطمینان بتوانید مقاله‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۷- داده‌های‌تان را به اشتراک بگذارید. شواهد نشان می‌دهند که اشتراک داده‌ها احتمال ارجاع به مقاله‌ را افزایش می‌دهد. داده‌های‌تان را در وب‌سایت‌های اشتراکی پست کنید. دو مورد از این وب‌سایت‌ها figshare و SlideShare هستند. همچنین، می‌توانید در نگارش ویکی‌پدیا مشارکت کرده و به مقاله‌های منتشر‌شده‌تان لینک دهید.

۸- آثارتان را در کنفرانس‌ها ارائه دهید. اگرچه سایر پژوهش‌گران به مقاله‌های ارائه‌شده در کنفرانس ارجاع نمی‌دهند، این کار پژوهش‌تان را در معرض دید جوامع دانشگاهی و پژوهشی قرار می‌دهد.

۹- از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی (مانند فیسبوک، توئیتر، آکادمیا، ریسرچ‌گیت و مندِلی) به مقاله‌های‌تان و صفحه‌ پروفایل‌تان در سایت دانشگاه لینک دهید.

۱۰- به‌طور فعال مقاله‌های‌تان را تبلیغ کنید. با سایر پژوهش‌گران، حتی افرادی که در حوزه تخصصی شما کار نمی‌کنند، درباره مقاله‌های‌تان صحبت کنید. نسخه‌هایی از مقاله‌های‌تان را برای پژوهش‌گرانی که ممکن است به کارهای‌تان علاقه داشته باشند ارسال کنید. وب‌سایت یا وب‌لاگی را به پژوهش‌های‌تان اختصاص دهید.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه