چگونگی آماده‌سازی پاورپوینت مناسب برای ارائه پژوهش‌

۱۳۹۷-۶-۱۰ ۱۷:۵۸:۱۵ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰|آموزش ها|بدون ديدگاه

این مطلب به آماده کردن اسلایدها و به طور کلی پاورپوینت اختصاص دارد که برای ارائه یک مقاله، پایان نامه یا هر نوع پژوهش دیگری تهیه می‌شوند. پژوهش‌گران علاوه بر کارهای مهمی که به‌طور روزانه در آزمایشگاه، کتابخانه و بافتارهای پژوهشی میدانی انجام می‌دهند، وظایف مهم دیگری نیز دارند. آن‌ها باید خوانندگان، نویسندگان، بازبین‌ها و ارائه‌دهندگان خوبی نیز باشند.

در هر رشته‌ای که فعالیت می‌کنید، ارائه پاورپوینت و سخنرانی دو روش مهم برای به‌اشتراک‌گذاری نتایج‌ با سایر پژوهش‌گران است. دعوت برای سخنرانی افتخاری بزرگ است. با این حال، چگونه باید نتایج پژوهش را به‌طور واضح منتقل کرد؟ ارائه پاورپوینت یکی از وظایف مهم پژوهش‌گران است. بنابراین، اسلایدهایی که برای ارائه آماده می‌شوند باید موجز و به سادگی قابل درک باشند.

نکات مهم در طراحی پاورپوینت برای ارائه پژوهش

۱- در صورت امکان، متن را کوتاه‌تر کنید و از تصویر استفاده کنید.

یادتان باشد که اسلایدها قرار نیست توصیف‌کننده متحوای باشند. بنابراین، محتوای اسلایدها را به حداقل برسانید و محتوا را با زبان خودتان توضیح دهید. یادتان باشد که مخاطب هم گوش می‌دهد و هم تماشا می‌کند. اگر واژه‌های موجود در اسلایدها زیاد باشد، مخاطب به‌جای آنکه حواس‌اش به شما باشد، روی اسلایدها تمرکز می‌کند. به این ترتیب، تمام نکات مهمی که می‌گویید از نظر مخاطب دور می‌ماند. همیشه از خودتان بپرسید، آیا در این اسلاید، جمله باید کامل باشد؟ اگر بتوانم چیزی را به‌صورت گفتاری توضیح دهم، آیا تنها یک عبارت کوتاه یا یک واژه کافی نیست؟ اگر مخاطب‌ها بعداً اسلایدها را دانلود می‌کنند، توضیحات اضافه را در بخش نکته‌های ارائه‌تان بگنجانید.

۲- از تصویر استفاده کنید

در برخی موارد، اصلاً نیازی به متن نیست. آیا تصویری برای معرفی موضوع در اختیار دارید؟ با استفاده از شکل، مخاطب هم به اسلاید نگاه می‌کند و هم به‌راحتی به صحبت‌های شما گوش می‌دهد. اگر تصویر و شکل، نکات مد نظر شما را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهند، گزینه‌های مناسبی برای کاهش متون موجود در اسلایدها هستند.

پاورپوینت مناسب برای ارائه پژوهش‌

۳- سرعت جریان اطلاعات جدید را کنترل کنید

خواننده‌های کتاب خودشان سرعت جریان اطلاعات را کنترل می‌کنند. در ارائه، این شما هستید که باید این کار را انجام دهید. برای اطمینان از اینکه افراد تندخوان از از نکات مد نظر شما جلو نیفتند، کل متن را در یک اسلاید نگنجانید. به جای آن، اسلایدها را طوری طراحی کنید که هر عبارت زمانی روی پرده ظاهر شود که برای توضیح آن آماده شده‌اید.

همچنین، عنوان نباید نتیجه‌گیری اسلاید را آشکار کند. اگر عنوان اسلایدتان این باشد: «پروتئین آ برای عملکرد مناسب قلب لازم است»، مخاطب به سرعت از نتیجه آزمایش‌تان آگاه می‌شود و ممکن است به حرف‌های شما گوش نکند. به جای آن، به سوال پژوهش یا آزمایش‌های‌تان اشاره کنید. با این شیوه، مخاطب را با داده‌های‌تان همراه می‌کنید و در انتها نتیجه‌گیری را به اطلاع وی می‌رسانید.

۴- نکات تکمیلی در طراحی پاورپوینت برای ارائه

– اگر از متن استفاده می‌کنید برای مثال، فهرست علامت‌دار، مطمئن شوید که خواندن متن برای مخاطب راحت است.

– متن را برای اصلاح خطاهای اسپلینگ بررسی کنید، چرا که این خطاها حواس مخاطب را پرت می‌کنند.

– به اندازه کافی، بین خط‌ها و پاراگراف‌ها فاصله قرار دهید، یک فضای خالی به اندازه ۱۰ pt کافی است.

– ساختارها موازی باشند. به طور مثال، اگر بیشتر آیتم‌های موجود در فهرست جمله هستند، مطمئن شوید که سایر آیتم‌ها نیز جمله باشند.

– از فونت‌هایی استفاده کنید که حرفه‌ای و واضح به نظر می‌رسند و هر جا لازم است اندازه فونت را افزایش دهید. ممکن است چیزی که بر روی مانیتور شما به خوبی می‌نشیند، برای مخاطبی که در انتهای سالن نشسته است واضح نباشد. با اینکه قاعده خاصی وجود ندارد، فونت مورد استفاده حداقل ۲۴ باشد.

– یادتان باشد که اسلاید قرار نیست همه چیز را برای مخاطب توضیح دهد. ارائه موفق به ارائه‌دهنده‌ای نیاز دارد که بتواند جزئیات مهم را برای مخاطب توضیح دهد. اسلایدها باید داستان را هدایت کنند اما نباید روای داستان باشند.

ثبت ديدگاه