هشت نکته‌ی برتر برای تبدیل تز دکتری به مقاله پژوهشی

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۵۴:۱۹ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۲۳|آموزش ها|بدون ديدگاه

بسیاری از نویسنده‌ها در شروع کارشان از پژوهشی که بخشی از تز دکتری یا پروپوزال کارشناسی ارشد آن‌ها بوده است به‌عنوان اساس مقاله‌ی ژورنالی خودشان استفاده می‌کنند. با اینکه این اقدام منطقی است، الزامات پایان‌نامه با الزامات ژورنال‌های آکادمیک، که داوری همتا نیز دارند، تفاوت‌های چشمگیری دارد. باید از دانستن این تفاوت‌ها اطمینان یافت، چرا که مرز بین پذیرش یا رد یک مقاله‌ی آکادمیک محسوب می‌شوند. با وب سایت ترجمه مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.

تفاوت میان تز دکتری و مقاله پژوهشی

برخی تفاوت‌ها میان مقاله‌ها و تز دکتری نسبتاً روشن است:

تبدیل تز دکتری به مقاله پژوهشی

محدودیت کلمات و میزان پرداختن به جزئیات مطالعه بخشی از آن‌ها هستند. با وجود این، سایر تفاوت‌ها کمتر به چشم می‌آیند. برای مثال، فعل‌ها در پایان‌نامه‌ها و تزها ممکن است زمان آینده (I will research) یا گذشته (I researched) را شامل شوند. در مقاله‌های ژورنال‌ها، نویسنده‌ها عموماً مطالعاتی را توصیف می‌کنند که به‌تازگی پایان یافته‌اند؛ از این رو، زمان افعال انسجام و یکدستی بیشتری دارد.

برخی تفاوت‌های کلیدی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

تز یا پایان‌نامه

  • الزامات دانشگاه را برآورده می‌کنند.
  • اعضای کمیته‌ی منتخب آن‌ها را داوری می‌کنند.
  • فصل‌به‌فصل است.
  • طولانی است و محدودیت کلمه ندارد.
  • فهرست مندرجات.
  • پیشینه‌ی تحقیق مفصل و طولانی (بیشتر بخوانید)
  • تصویب هیات بررسی نهادی (IRB Approval) به‌طور مفصل توضیح داده می‌شود.
  • توصیف و کپی ابزارهای استفاده‌شده.
  • تمام یافته‌ها ارائه می‌شود.
  • زمان افعال متنوع و گوناگون است.

مقاله‌ی ژورنال

  • معیارهای انتشار در ژورنال را برآورده می‌کند.
  • هیئتی از داوران به‌صورت گروهی آن‌ها را داوری می‌کنند.
  • بخش‌به‌بخش است.
  • محدودیت کلمه دارد.
  • به جای فهرست از قالب‌بندی مختص به مقالات برخوردار است.
  • پیشینه‌ی پژوهش موجز و فشرده.
  • تصویب هیات بررسی نهادی (IRB Approval) در دو یا سه جمله توضیح داده می‌شود.
  • ابزارهای ضروری به‌طور فشرده توصیف می‌شوند.
  • یافته‌های گزینش‌شده ارائه می‌شود.
  • زمان افعال نسبتاً یکدست است. (بیشتر بخوانید)

نکات مهم در تبدیل تز دکتری به مقاله پژوهشی

ژورنال هدف مناسب را شناسایی کنید: اهداف و حوزه‌ی پژوهشی ژورنال هدف‌تان را مطالعه کنید تا مطمئن شوید مقاله‌ای که نوشته‌اید در حوزه‌ی پژوهشی ژورنال مورد نظر جای می‌گیرد. اگر پژوهش‌تان خارج از هدف و حوزه‌ی ژورنال است ناشر مناسب‌تری را جستجو کنید چرا که سابمیت‌کردن مقاله در آن ژورنال هدردادن وقت است. ساختار و شیوه نامه‌ی مرجع برای آماده سازی مقالات را در وبسایت ژورنال موردنظر مطالعه کنید. این شیوه‌نامه‌ها معمولاً در بخش «guide for authors» یافت می‌شوند. به این ترتیب، مطمئن می‌شوید که مقاله‌تان رد نمی‌شود. هنگامی که می‌خواهید گزینه‌ی مناسبی را برای مقاله‌ی خودتان بیابید، بررسی این ابزار را مفید فایده خواهید یافت: Elsevier’s Journal Finder.

+بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مجله علمی مناسب برای چاپ مقاله

پایان‌نامه را کوتاه کنید: مقاله‌های ژورنال‌ها معمولاً بسیار کوتاه‌تر از تز و پایان‌نامه است و محدودیت کلمات به طور معمول در بخش راهنمای نویسندگان درج شده است؛ بنابراین، مطمئن شوید که چارچوب جمع‌وجورتر و قالب فشرده‌تری را استفاده می‌کنید. برای این موضوع باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • مقاله‌ی ژورنال را مستقل از پایان‌نامه و اثری جدید در نظر بگیرید.
  • هر جا نیاز است جمله‌ها را پارافریز (Paraphrasing) یا نقل بیان کنید تا ایده‌ای مشابه با جمله‌بندی متقاوت بیان شود.
  • بخش‌هایی از پایان‌نامه (نه تمام آن) را بازآفرینی کنید و تنها بر آن نکته‌هایی تمرکز کنید که کلیدی‌اند و قرار است خواننده روی آن‌ها تمرکز کند.

فرمت مقدمه را تغییر داده و آن را به چکیده تبدیل کنید: نوشتن چکیده دشوار است. چکیده‌ی مقاله‌های آکادمیک ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه است. از این نظر بسیار کوتاه‌تر از مقدمه‌ی پایان‌نامه است. اما هر دوی آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند: هر دوی آن‌ها عناصر کلیدی را در خود جای داده‌اند که قرار است توجه مخاطب را جلب کند و او را برای مطالعه‌ی کل مقاله تشویق کند. یک نقطه‌ی شروع خوب می‌تواند استفاده از مقدمه و بخش‌هایی از قسمت بحث (discussion) به‌عنوان اساس چکیده باشد (بیشتر بخوانید).

مقدمه را اصلاح کنید: تز دکتری شما ممکن است بیش از یک سوال پژوهشی یا فرضیه داشته باشد؛ با این حال، تمام آن‌ها با مقاله‌ی شما مرتبط نیستند. در نظر داشته باشید که برای نوشتن مقاله می‌توانید سوالات پژوهشی را در هم ادغام کنید یا تنها بر روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید. مقدمه را کوتاه نگاه دارید و روی نکات مهم تمرکز کنید، مگر اینکه خلاف آن از شما خواسته شود. برای الگو گرفتن، استفاده از مقالاتی که پیش از این در ژورنال هدف منتشر شده‌اند می‌تواند مفید باشد و برای این کار حداقل از سه مقاله استفاده کنید(بیشتر بخوانید).

بخش روش‌ها را محدود کنید: اغلب، نیازی نیست بخش روش‌ها بیش از اندازه توصیفی باشد. با اینکه موضوع بازتولیدپذیری تحقیقات (reproducibility) به‌طور فزاینده در حال اهمیت یافتن است، توصیه می‌شود بخش روش‌ها را فشرده و موجز نگاه دارید و قطعاً مخاطب را از یاد نبرید: همتایان شما احتمالاً نیاز ندارند جزئیات روش‌های آزمون‌شده را تک‌به‌تک بدانند. توصیف طولانی‌تر بخش روش‌ها ممکن است یکی از الزامات موسسه یا نهاد تامین‌کننده‌ی مالی تحقیق باشد، و به‌طور قطع زمانی که روش‌های خلاقانه به کار گرفته می‌شوند مورد نیاز است، اما دوباره باید یادآوری کنیم: برای الگوگرفتن، استفاده از مقالاتی که پیش از این در ژورنال هدف منتشر شده‌اند ایده‌ی خوبی است.

یافته‌های اصلی را در بخش نتایج گزارش کنید: مطمئن شوید، پیش از بحث (discussion)، تمام یافته‌های مرتبط با سوال پژوهش را در بخش نتایج ارائه داده‌اید. اگر یک تحقیق اکتشافی انجام داده‌اید، مطمئن شوید حداقل چند گزاره‌ی خبری موجز درباره‌ی یافته‌ها ارائه کرده‌اید (بیشتر بخوانید).

مطمئن شوید بخش بحث واضح و فشرده است: یکی از گزینه‌های خوب برای شروع بخش بحث تفسیر نتایج است: مخاطب قرار است از خواندن پژوهش شما چه چیزی یاد بگیرد؟ نتایج را در بخش بحث تکرار نکنید. به جای تکرار نتایج، اقدامات زیر را انجام دهید: یافته‌های خودتان را در قسمت پیشینه‌ی تحقیق بگنجانید و درباره‌ی این موضوع بحث کنید که یافته‌های شما چگونه می‌توانند رشته‌تان را گسترش دهند. به‌طور مختصر راه‌هایی را ارائه دهید که به‌وسیله‌ی آن‌ها مطالعات آینده بتوانند از اثر علمی شما استفاده کنند و محدودیت‌های مطالعه را شرح دهید.

تعداد مراجع را محدود کنید: در پایان‌نامه و تز، می‌توانید به تمام منابع کلیدی اما قدیمی و هر چیز دیگری اشاره کنید که زمانی مطلبی را به شما آموخته است؛ برعکس، ژورنال‌ها گاهی اوقات تعداد ارجاعات را محدود می‌کنند. برای این منظور، توجه به نکته‌های زیر مهم است: مرتبط‌ترین و متاخرترین ارجاعات را انتخاب کنید. مطمئن شوید که ارجاعات در فرمت صحیح ارائه شده‌اند. آخرین نکته‌ی حرفه‌ای: از یک سامانه‌ی مدیریت ارجاعات استفاده کنید برای مثال، Mendeley. اگر مرتبط ترین ارجاعات را انتخاب کنید و به‌سرعت آن‌ها را فرمت‌بندی کنید، از این سامانه سپاسگزار خواهید شد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد مطالب کلیدی در زمینه استخراج مقاله از تز دکتری را به شما ارائه دهد. شما می‌توانید از خدمات موسسه نیتیو پیپر در زمینه ویراستاری و ترجمه مقالات علمی استفاده نمایید.

ثبت ديدگاه