ایجاد برداشت اولیه قوی: نکاتی برای نگارش چکیده جذاب

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۹:۳۷:۱۱ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳|آموزش ها|بدون ديدگاه

در یکی از مقالات پیشین سایت با عنوان چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟ به صورت اجمالی نحوه نگارش چکیده مقاله را بررسی کردیم و با ساختار آن آشنا شدیم. در این مطلب قصد داریم جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم که با رعایت آن‌ها شانس پذیرش مقاله شما در مجلات با کیفیت افزایش می‌یابد. با سایت چاپ مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.

به دلایل متعدد، چکیده مهم‌ترین بخش مقاله است. اول، ویراستارانی که مقاله را پیش از تصمیم‌گیری برای ارسال آن به بخش داوری مطالعه می‌کنند، اولین بخشی را که می‌بینند چکیده است. پس از انتشار نیز اولین بخشی که توسط خواننده‌ها بررسی می‌شود چکیده است. به همین دلیل است که بیشتر دیتابیس‌های پژوهشی تنها بخش چکیده را ایندکس می‌کنند و اغلب دسترسی به متن کامل محدود است. در بخش چکیده، مهم‌ترین جنبه‌های مقاله را برجسته می‌سازید. در نتیجه، مخاطب به‌طور اجمالی پژوهش‌تان را مرور می‌کند.

شش نکته تکمیلی در نگارش چکیده مقاله

۱- اول مقاله را بنویسید

ممکن است برخی از نویسنده‌ها توصیه کنند به محض پایان پژوهش چکیده‌ی مقاله را بنویسید. با این حال، احتمال دارد که پروژه چند ماه یا چند سال طول بکشد؛ از این رو، ممکن است از ماحصل کارتان تصویر کاملی در ذهن نداشته باشید. اگر ابتدا در حین اجرای مراحل متوالی پروژه مقاله را بنویسید این مشکل حل می‌شود. با گنجاندن تمام جنبه‌های پروژه در یک سند واحد، داشته‌های ذهنی‌تان مرتباً به‌روز می‌شود. در پایان کار، مرور مقاله، شما را در نگارش چکیده راهنمایی می‌کند، که خلاصه‌ای فشرده از پژوهش‌تان است.

برای شروع، یک بار مقاله را بخوانید و مهم‌ترین جمله‌های هر بخش را هایلایت کنید: مقدمه، روش‌ها، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری. سپس، از این جمله‌ها به‌عنوان راهنمای نگارش چکیده استفاده کنید. در این مرحله، مطالعه شیوه‌نامه ژورنال از اهمیت برخوردار است. برای مثال، در برخی ژورنال‌ها، چکیده باید ساختارمند باشد (اینجا را بخوانید). در این شیوه، چکیده به بخش‌های مختلف تفکیک می‌شود و هر بخشی به شکل مجزا توضیح داده می‌شود. همچنین بیشتر ژورنال‌ها تعداد واژه‌های چکیده را شدیداً محدود کرده‌اند.

۲- مطرح کردن اطلاعات پسزمینهای که به بیان هدف تحقیق ختم می‌شود

اولین بخش چکیده ارزشمندترین قسمت آن است. یک الی سه جمله‌ی اول چکیده خواننده را از هدف شما برای انجام پژوهش آگاه می‌کند. برای مثال:

The importance of epistasis -non-additive interactions between alleles- in shaping population fitness has long been a controversial topic, hampered in part by lack of empirical evidence.a

جمله‌ی بالا نمونه‌ای فوق‌العاده برای شروع چکیده است، که هم موضوع اصلی را بیان می‌کند (نقش epistasis در population fitness) و هم مسئله تحقیق را توصیف می‌کند (lack of empirical evidence). به این ترتیب، از همان ابتدا توجه خواننده جلب می‌شود. در جمله‌ی بعدی، می‌توان توضیح داد که کمبود چه اطلاعاتی حس می‌شود و پژوهشگران پیشین برای حل این مسئله چه کاری کرده‌اند.

این نوع جمله‌ها به‌طور طبیعی به جمله‌ای ختم می‌شوند که بیان می‌کند پژوهش شما برای این مسئله چه راهکاری دارد. استفاده از عبارت‌های مقدماتی به خواننده نشان می‌دهد که قرار است هدف تحقیق را بیان کنید. برای مثال:

Here, we aimed to…a

Here, we demonstrate that…a

 

۳- روش تحقیق را به اختصار توضیح دهید

در این قسمت، طرح مطالعه (design) و تکنیک‌های کلیدی استفاده شده را به اختصار، و بدون پرداختن به جزئیات، توضیح می‌دهید. در زیست‌شناسی و علوم بالینی، باید به ارگانیسم‌ها، خطوط سلولی، یا جمعیت مورد مطالعه اشاره کنید. در بوم‌شناسی، مکان مطالعه از اهمیت برخوردار است. مقاله‌هایی که کارآزمایی‌های بالینی را توضیح می‌دهند، باید به اندازه‌ی نمونه، گروه‌های بیماران، دز داروی تجویز شده، و زمان مطالعه اشاره شود. در نمونه‌ی زیر، تمام این اطلاعات به روشنی و با دقت در یک جمله‌ی واحد ارائه می‌شود:

One hundred consecutive consenting male inpatients in a state of moderately severe, uncomplicated alcohol withdrawal at screening were randomized to receive either lorazepam (8 mg/day) or chlordiazepoxide (80 mg/day) with dosing down-titrated to zero in a fixed-dose schedule across 8 treatment days.a

۴- مهم‌ترین یافته‌های مطالعه را توصیف کنید

همانطور که چکیده مهم‌ترین بخش مقاله است، اشاره به نتایج مهم‌ترین بخش چکیده است، زیرا مخاطب چکیده را می‎خواند تا به یافته‌های شما پی ببرد. بنابراین، بخش فرعی نتایج، باید طولانی‌ترین قسمت چکیده باشد و باید حداکثر جزئیات را در این قسمت بیان کنید.

برای مثال، جمله‌ی زیر ممکن است اطلاعات مفیدی نداشته نباشد:

.significant differences in body weight were observed between the animals in groups A and B

به جای آن، می‌توانید جزئیات بیشتری را در جمله بگنجانید:

the average body weight loss of the animals in group A was greater than that of the animals in group B (20.4±۰٫۳ g vs. 8.4±۰٫۶ g; p<0.01)

توجه کنید که p<0.01 به‌طور گویا معنای significant differences یا تفاوت معنادا را منتقل می‌کند.

۵- نتیجه‌گیری را دقیق بیان کنید و از اظهار نظر اضافه بپرهیزید

یک یا دو جمله‌ی انتهایی بخش چکیده به مخلص کلام تحقیق‌تان اختصاص دارد: نتیجه‌گیری. این بخش را می‌توانید با عبارت‌های زیر شروع کنید:

Our study revealed that…a

Overall, we conclude that…a

سپس یافته‌ی اصلی مقاله را با دقت هر چه تمام‌تر بیان کنید. در پایان، جمله‌ای را در چکیده بگنجانید که تاثیرات عملی و نظری تحقیق را بیان کند یا توضیح دهد که تحقیق‌تان چه تاثیری در پیشرفت زمینه‌ی علمی مورد نظر داشته است. این کار به خواننده کمک می‌کند تا به روشنی از اهمیت یافته‌های‌تان آگاه شوند.

همانطور که گفته شد، بسیاری از خواننده‌ها به کل مقاله دسترسی ندارند و ابتدا باید چکیده را بخوانند. بدون دسترسی به داده‌های اصلی مقاله، باید با توجه به بخش نتیجه‌گیری در ارتباط با مطالعه‌ی کل مقاله تصمیم‌گیری کنند. به همین منظور، در بخش نتیجه‌گیری توضیح اضافه ننویسید تا خواننده را از دست ندهید.

۶- در نگارش چکیده باید از چه کارهایی اجتناب کرد

چکیده قرار است خلاصه‌ی مقاله‌تان باشد. در نتیجه، تعداد واژه‌‌های آن به شدت محدود است. جمع‌بندی جنبه‌های مهم یک مقاله در کمتر از ۲۶۰ کلمه کار سختی است. با این حال، اگر از کارهای زیر اجتناب کنید نگارش چکیده راحت‌تر می‌شود. برای مثال، چکیده نباید شامل موارد زیر باشد:

  • اطلاعاتی در زمینه‌ پس‌زمینه‌ی تحقیق (خواننده برای آگاهی از تحقیق شما چکیده را می‎خواند نه آگاهی از کار سایر پژوهشگران)
  • ارجاعات
  • جزئیات مراحل آزمایش
  • جزئیاتی در مورد روش‌های آماری و نرم‌افزارهای استفاده‌شده (مگر اینکه موضوع اصلی مقاله‌ی شما باشند)
  • سرواژه‌ها و عبارات اختصاری تعریف‌نشده (بیشتری ژورنال‌ها فهرستی از سرواژه‌ها و عبارات اختصاری دارند که نباید تعریف شوند؛ برخی ژورنال‌ها استفاده از این موارد را در چکیده ممنوع کرده‌اند)
  • نتایج و تفاسیری که در متن توضیح داده نشده‌اند

پس از پایان چکیده، باید مطمئن شوید که اطلاعات آن با مطالب موجود در متن همخوانی دارند. برای اطمینان از اینکه چکیده فاقد ابهام است، از همکاری که رشته‌اش متفاوت است بخواهید تا آن را مطالعه کند. از همکارتان بپرسید که آیا چکیده منظور را به روشنی انتقال می‌دهد. با این کار دست‌تان می‌آید که چه بخش‌هایی نیاز به بازنویسی دارند.

برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمت‌بندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شماره‌های تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه