مجلات معتبر برای چاپ مقاله ۱۳۹۸-۹-۱۹ ۱۳:۳۴:۲۶ +۰۰:۰۰

مجلات معتبر برای چاپ مقاله

پیدا کردن مجلات معتبر برای چاپ مقاله از اصول و قواعد خاصی پیروی می‌کند. نیتیو پیپر در معرفی و شناسایی مجلات معتبر جهت چاپ مقاله سالهاست به کمک پژوهشگران آمده است و نتیجه این خدمات باعث شده است که پژوهشگران بتوانند با خیالی آسوده به انجام پژوهش‌های خود بپردازند و نتایج زحمات خود را با چاپ آنها در مجلات با کیفیت داخلی و خارجی ببینید. بسیاری از افراد هم اکنون با استفاده از شکاف‌های موجود به راه‌اندازی مجلات فیک و جعلی پرداخته‌اند و بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی متاسفانه به علت کمبود اطلاعات مقالات خود را در چنین مجلاتی چاپ نموده‌اند که خود این باعث شده است زمان و هزینه و انرژی بسیار زیادی هدر رود و پژوهشگران بی‌انگیزه و سرخورده شوند.

مجلات معتبر برای چاپ مقاله چه مجلاتی هستند؟

درواقع، ملاک‌های بسیار زیادی هم اکنون وجود دارد که پژوهشگران با اساس قرار دادن آن بتوانند مجلات سره را از ناسره تشخیص دهند. لیست مورد تایید وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت در ایران، پایگاه‌های اطلاع رسانی مختلف در جهان که همه ساله به ارایه لیستی از مجلات معتبر و نامعتبر می‌پردازند در جلوگیری از چاپ مقاله در مجلات نامعتبر بسیار کمک کرده‌اند.

مجلات معتبر به مجلاتی گفته می‌شود که هم اکنون ماهیت آنها مورد تایید پایگاه‌هایی است که به نمایه‌سازی آنها پرداخته‌اند. برای مثال، برای اعتبارسنجی یک مجله علمی پژوهشی داخلی تنها راه ممکن و تضمینی آن است که پژوهشگر وارد وب سایت وزارت علوم، وزارت بهداشت یا دانشگاه آزاد شود و از صحت و سقم آن اطلاع حاصل کند. همچنین، اعتبارسنجی یک مجله اسکوپوس تنها از طریق دسترسی به لیست مجلاتی حاصل می‌شود که الزویر همه ساله در وب سایت خود آنها را قرار می‌دهد. پژوهشگران می‌توانند با بررسی لیست مجلات معتبر اسکوپوس در این وب سایت، به اعتبارسنجی این مجلات بپردازند.

بلک لیست و مجلات معتبر برای چاپ مقاله

یک سوال اساسی در اعتبارسنجی مقاله وجود دارد و آن سوال این است که آیا مجلاتی که در بلک لیست وزارت علوم، وزارت بهداشت یا دانشگاه آزاد قرار گرفته‌اند ملاک کار است؟

این سوال جنیه‌های مختلفی را شامل می‌شود. ممکن است یک مجله در بلک لیست دانشگاه‌ها و سازمانهای داخل کشور قرار گیرد اما همچنان در وب سایت کلاریویت، الزویر و یا پابمد و اسپرینگر یک مجله معتبری باشد. در این صورت، پژوهشگران باید بر اساس هدف خود عمل کنند. اگر هدف آنها گرفتن امتیاز پژوهشی در داخل کشور است می‌باید بعد از اطمینان از اینکه یک مجله برای مثال واقعاً امتیاز اسکوپوس را از وب سایت الزویر دارد، به بررسی بلک لیست وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزرات بهداشت نیز بپردازد تا مطمئن شود در بلک لیست آنها قرار نگرفته است. اما اگر فردی می‌خواهد از امتیازات مقاله در نهادهای خارج از کشور سود ببرد، ملاک کار دیگر بلک لیست نهادهای داخل کشور نیست و می‌تواند مقاله خود را در آن نشریات چاپ نمایند.

  • مجلات معتبر برای چاپ مقاله در رشته‌هایب مهندسی
  • مجلات معتبر برای چاپ مقاله در رشته‌های پزشکی و پرستاری
  • مجلات معتبر برای چاپ مقاله در رشته‌‌های علوم پایه
  • ‌مجلات معتبر برای چاپ مقاله  در رشته‌های علوم انسانی

مجلات معتبر برای چاپ مقاله می‌توانند اعتبار خود را از دست بدهند

واقعیت دیگری که وجود دارد این است که هرچند شاید مجله‌ای ملاک‌های اعتباری لازم را دارد و از سوی نهادهای داخل کشور نیز در بلک لیست قرار ندارد، اما این احتمال برای تمامی مجلات وجود دارد که در آینده یا به لحاظ علمی ترفیع شوند یا امتیاز خود را از دست بدهند. در اینصورت، برای ارزشیابی مقاله چاپ شده شما، تاریخ پذیرش ملاک قرار می‌گیرد. فرض کنید شما ۴ ماه قبل پذیرشی از یک مجله گرفته‌اید که در آن زمان نمایه اسکوپوس داشته و در بلک لیست نهادهای داخلی نیز نبوده است اما هم اکنون یکی از وزارتخانه‌های بهداشت یا علوم یا دانشگاه آزاد آن مجله را در بلک لیست خود قرار داده است. از آنجاییکه شما مقاله خود را قبل از اعلام بلک لیست در مجله پذیرش کرده‌اید و یا به چاپ رسانده‌اید تمامی مراکز علمی و دانشگاهی موظف هستند امتیاز پژوهشی مولفان را به صورت تمام و کمال لحاظ کنند. اما اگر شما بعد از اعلام بلک لیست مقاله را پذیرش کرده باشید، نمره پژوهشی به شما لحاظ نخواهد شد.

پژوهشگران می‌توانند برای بررسی مجلات معتبر در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف به بخش لیست مجلات معتبر وب سایت نیتیو پیپر مراجعه نمایند و از آخرین لیست مورد تایید مجلات مختلف اطلاع حاصل کنند. پژوهشگرانی که قصد پذیرش مقاله و سپس چاپ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی را دارند می‌توانند از طریق شماره‌های تماس و ایمیل اختصاصی موسسه نیتیو پیپر با همکاران ما در ارتباط باشند. همچنین می‌توانید برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله تخصصی می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و درخواست ترجمه مقاله خود را ثبت نمایید.